Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

AKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

Eros og Psyke (myte) – med oppgaver

Førlesning: Hvilke assosiasjoner får du til ordene «Eros» og «Psyke»?


vg1_Amor og Psyke.jpg © Alexander A.Trofimov/Shutterstock

En ung prinsesse var så usedvanlig skjønn at hun ble vist en respekt som om hun hadde vært selveste Afrodite. Det spredte seg et rykte om at det var Afrodite; at gudinnen denne gangen var blitt født på jorden i skikkelse av en ung jomfru.

Fra fjerne land strømmet folk til for å glede seg over den vakre, også de som tidligere hadde valfartet til Afrodites tempel. Ingen kranser smykket lenger kjærlighetsgudinnens billedstatuer. Afrodite selv tordnet:

– Hvem hun enn er, skal hun ikke lenger glede seg over å ha stjålet min ære.

Så kalte hun til seg sønnen Eros og viste ham piken, som het Psyke.

– Straff uten nåde denne oppstyltede yndefullheten. Tenn hennes kjærlighet til det usleste mennesket på jorden!


Psyke var for vakker. Hun ble beskuet og beundret, men ingen våget å be om hennes hånd. Hennes to søstre var bortgiftet, mens Psyke satt hjemme og gråt. Hennes far ante at gudene hadde noe med dette å gjøre, og vendte seg til Orakelet, som svarte:

– Sette henne ut i praktfulle klær på toppen av en spiss klippe. Men vent ikke som belønning å finne et dødelig vesen.

Orakelets råd måtte følges. De vandret dystert til klippen og forlot Psyke der ensom. Zefyr, vestavinden, løftet henne opp og bar henne til en eng, hvor hun sovnet.

Hun våkner ved en trelund rundt en kilde og et slott med elfenbens rak. Psyke gikk inn. I et hjørne fantes et skattkammer med kostbarheter fra hele verden. Noen sa:

– Disse rikdommene er dine. Vi stemmer er dine tjenere.

Psyke sov, badet og spiste. Rettene ble båret inn som av vind. Hun var omringet av usynlige makter som tok vare på henne. I mørket la hennes ukjente make seg hos henne og gjorde henne til sin. Innen soloppgang var han forsvunnet. Psykes lengsel ble lindret av ektemakens hemmelighetsfulle stemme om natten. En kveld rørte hun ved hans hender. Han sa:

– Min hustru, vær på vakt. Dine søstre tror du er død. De vil søke etter deg.

Men hun lengtet etter omgang med levende vesener og bønnfalt om å få se søstrene igjen. Han ga etter, men ba henne om ikke å gå med på deres ønsker.

Zefyr hentet søstrene. Psyke viste dem rikdommene. Deres sorg gikk over til misunnelse. Hvem var hennes make som kunne eie alt dette? Hun svarte at han var en vakker, ung mann som for det meste befant seg på jakt Så ga hun dem smykker og tok farvel. De ro ble enige om at skjebnen var urettferdig og la en plan. Psykes make sa:

– De vil lokke deg til å avsløre meg. Men har du sett meg, er vårt bånd revet over. Vi skal ha barn. Der vil bli udødelig om du klarer å holde på hemmeligheten.

Psyke klappet i hendene og jublet over barnet. Søstrene kom tilbake, gratulerte henne og spurte etter mannen. Psyke glemte historien fra forrige gang og fortalte at han var en middelaldrende forretningsmann, stadig på reise. Søstrene sa:

– Han er en drage og tenker på å sluke både deg og barnet. Skaff deg en skarp kniv. Fyll en lampe med olje. Når han har sovnet, tenner du lampen og skjærer over halspulsåren hans. Vi venter her og hjelper til å føre bort deg og dine herligheter.

Skrekkslagen gjorde Psyke sine forberedelser. Da natten kom, lyste lampen over ham, og hun fikk se guden Eros sove med gyllen blonde krøller og ble overveldet av glede. Kniven gled ur av hendene hennes. Hun tok en pil av koggeret hans for å se på den og skar seg i fingeren. Nå brente hun av begjær til guden, bøyde seg over ham og overøste ham med kyss. Da veltet lampen, og en dråpe glohet olje rant ned på hans skulder. Vekket av smerten oppdaget han Psykes ulydighet og fløy bort uten et ord.

Senere fortalte han:

– Mor dømte deg til å forenes med det verste kryp, men jeg røvet deg for selv å fa deg. Dine søstre skal straffes grusomt Deg vil jeg straffe bare gjennom min flukt.


Eros var borte. Psyke vandret på måfå. Afrodite bestemte seg for å knekke henne på egen hånd. Da hun frivillig korn til gudinnens palass, hånte Afrodite henne og sa:

– Ser du skogen bak den slyngende elven? Der beiter noen sauer. Gå dit, og hem meg en dott av deres gylne ull.

Vannet hvisket til Psyke at hun skulle vente til kvelden og plukke ulldottene som hadde festet seg på grenene i skogen, ellers ville hun bli drept av sauene. Hun fulgte rådet. Så ba Afrodite henne om å bringe vann fra en bestemt kilde i fjellet.

Kongeørnen kom forbi og sa til Psyke:

– Det er dødsrikets elv Styx som har sin kilde her. Rekk meg skålen.

Psyke fullførte igjen sitt oppdrag. Afrodite ba henne nå:

– Ta denne esken, dra til underverdenen, vis den til dronning Persefone, og si: «Afrodite ber deg om et lite stykke av din skjønnhet.»

Psyke ga opp og gikk til et tårn for å kaste seg utfor. Men tårnet snakket:

– Ved bygrensen finner du en sprekk i fjellveggen. Gå inn i den med en honningkake i hver hånd og ro mynter i munnen. Du kommer til de dødes elv, skal du la fergemannen ta en mynt av din munn for å ferge deg over. 1l1 hunden som vokter palasset slenger du den ene kaken. Han blir da tam og du kan gå inn. Senere gir du hunden den andre honningkaken. Bare ikke åpne esken.

Og slik gikk det. Men på tilbakeveien fikk Psyke trang til å ta litt guddommelig skjønnhet fra esken til seg selv. Straks etter sank hun ned på marken.

Eros var blitt frisk og fant Psyke. Han la søvnen tilbake i esken og vekket henne forsiktig med en pilespiss. Deretter dro han til Zevs og bønnfalte ham om hjelp. Zevs nølte, men klappet ham så på skulderen og sa:

– Guder, her ser dere en jeg selv har oppdratt. Nå må der bli slutt på hans uvørne fremferd. La oss lede ham inn i ekteskapet! Han har selvfølgelig allerede funnet seg en pike og tart hennes jomfruelighet La oss dømme ham til å forene seg med Psyke for alltid å nyte kjærlighetens fryd. Og du, Afrodite, skal ikke lenger bekymre deg om at en dødelig skal vanhellige vår ætt.

Psyke ble snarest ført ril himmelen, der Zevs rakte henne et beger ambrosia og gjorde henne udødelig.

Slik ble Eros og Psyke gift, og i sin tid fikk de en datter de kalte Glede.

Fra Terje Nordby: Mytekalender: vinter, 2006


Afrodite – den greske gudinnen for kjærlighet og fruktbarhet
kogger – hylster til å ha piler i
ambrosia – mat som holdt gudene udødelige


Spørsmål til teksten:

  1. Hvilke vanskeligheter må overvinnes for at Eros og Psyke skal få hverandre?
  2. Slå opp i Bokmålsordboka eller Nynorskordboka (eventuelt på Internett) og finn ut hva navnene Eros og Psyke betyr. Hvilke to fenomener er det som forenes i denne fortellingen?
  3. Hvordan tolker du at Psyke aldri kan få se Eros, men bare dele nettene med han?
  4. Fortellingen om Eros og Psyke regnes som en fortelling om hvordan mennesket har en kvinnelig og en mannlig side, og at disse to må forenes for at man skal leve som et helt menneske og være i stand til å elske andre. Prøv å forklare hvorfor teksten har fått en slik tolkning. Hva mener du selv om en slik tolkning? Begrunn svaret.
  5. Les eventyret «Kvitebjørn kong Valemon» på side 386 i tekstsamlingen, og sammenlign tekstene. Hva er felles her?

Her kan du laste ned