Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

AKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

I et nøtteskall

""

I et nøtteskall

Kunnskap om tekstfunksjoner, argumentasjon og retorikk kan hjelpe oss med å forstå og tolke saktekster. Tekstfunksjonene er informativ (informerer på objektiv måte), appellativ (oppfordrer til å gjøre noe), ekspressiv (gir uttrykk for følelser) og estetisk (bruker kunstneriske virkemidler). Hvis vi er bevisst på tekstfunksjonene, er det lettere å forstå hva forfatteren vil oppnå med teksten, og hva slags virkemidler som preger den.

Et argument sier noe om hva man mener, og hvorfor. Det består av to hoveddeler: en påstand og et belegg. Vi skiller gjerne mellom to hovedtyper av argumenter: direkte argumentasjon, der begrunnelsen er åpen, og indirekte argumentasjon, der begrunnelsen er mer skjult.

I retorikken kalles situasjonen en tekst blir til i, for kairos. Kairos er utgangspunkt for de appellformene som skapes i teksten: Etos er knyttet til avsenderen og handler om det som skaper tillit, patos er virkemidler som vekker mottakerens følelser, mens logos er virkemidler som appellerer til fornuften.

"I et nøtteskall"