Du må logge inn for å se lærerinnholdet. Tilgangen er gratis.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – få tilgang med en gang

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på «AKTIVER TILGANG». Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Sørg for at du er innlogget med din e-portal-konto.
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen «KJØP»
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk «GÅ TIL HANDLEKURV»
  • Inne i «Din handlekurv» trykker du på knappen «FORTSETT TIL BETALING», til høyre. Du kommer da til «UTSJEKK»-siden.
  • Her må du fylle ut detaljer for bedriftsfaktura, selv om tilgangen er gratis.
  • I feltet «Referanse» kan du skrive Intertekst lærerressurs.
  • Gå videre ved å trykke «GODTA OG BETAL» til høyre. Merk at det skal stå «TOTALSUM Kr 0,-»
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

AKTIVER TILGANG

Har du problemer? Kontakt digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din

I et nøtteskall

""

Retorikk har en hensiktsmessig og virkningsfull kommunikasjon som mål. For å oppnå dette må den som lager teksten, være bevisst på kairos, eller situasjonen teksten skal brukes i.

Situasjonen påvirker hvordan teksten bør utformes. I retorikk bruker avsenderen appellformene etos, patos og logos for å påvirke eller overbevise mottakeren. Etos handler om avsenderens troverdighet, patos påvirker mottakerens følelser, mens logos handler om å bruke fornuft og saklige argumenter for å overbevise.

Både i muntlige og skriftlige tekster kan kunnskap om retorikk og retoriske appellformer gjøre kommunikasjonen klarere og mer målrettet.

Vi bruker også retorikk til å vurdere argumentasjonen i andres tekster.

"I et nøtteskall"